Temat: Powstanie Warszawskie
1. Cele
I Wiadomości
Uczeń zna, pamięta:
-datę wybuchu powstania warszawskiego
-głównych dowódców
-przebieg powstania
-jaki był stan uzbrojenia AK
Uczeń rozumie:
-jaki był cel powstania
-działalność AK podczas powstania
-założenia akcji "Burza"
II Umiejętności
Uczeń potrafi w sytuacjach typowych:
-opisać działania AK
-omówić akcję "Burza"
Uczeń potrafi w sytuacjach nietypowych:
-wyjaśnić szanse powodzenia powstania
-ocenić powstanie
2.Metody:
-rozmowa nauczająca
-praca pod kierunkiem
-praca z filmem oraz mapą
I Czynności wstępne
-przywitanie się z uczniami
-sprawdzenie listy obecności
II Rekapitulacja wtórna
-wywołanie ucznia do odpowiedzi
-wystawienie i umotywowanie oceny
III Nawiązanie do tematu nowej lekcji
-wprowadzenie do tematu przez pieśń "Warszawskie dzieci"
-ogólne omówienie powstania przez zapoznanie się z opowieścią "prawie powstańca"
IV Opracowanie tematu nowej lekcji
-omówienie na czym polegała akcja "Burza"
-przedstawienie sytuacji w Warszawie przed powstaniem (filmik multimedialny)
-opisanie uzbrojenia Armii Krajowej na podstawie artykułu oraz zdjęć
-podział Warszawy na obwody (mapa)
-omówienie godziny "W"
-tekst przysięgi żołnierzy AK
-przebieg powstania (artykuł oraz kalendarium powstania)
-młodzi powstańcy (fotografie)
-przedstawienie pieśni powstańczych (filmiki multimedialne)
-przywołanie wspomnień uczestników powstania (filmiki multimedialne)
V Rekapitulacja pierwotna